התנאים לתפעול מעלית בבניין מגורים

הקמת מעלית בשיטה הדמוקרטית
מעלית משפרת באופן מדהים את הנוחות ואיכות החיים של כול דיירי הבניין ובמציאות בה רוב הדירות בישראל שייכות לבניינים משותפים, כמו כל נושא אחר יש צורך לפתור את העניין בדרכים דמוקרטיות. אי אפשר יום אחד ליצור קשר עם חברת מעליות ופשוט להקים מעלית בבניין אפילו במצב תיאורטי בו אדם אחד בעל ממון מחליט לקחת על עצמו את כל ההוצאות. יש צורך להשיג רוב של שני שליש מכל הדיירים כדי להקים את המעלית אך יש עוד סעיפים שיכולים להקשות על המשימה. בסופו של דבר ההקמה של המעלית תשרת את רוב דיירי הבניין אך שיקולים כלכליים ושל תהליך הבנייה יכולים לשנות את התמונה.

התנאים לתפעול מעלית בבניין מגורים
·         כדי להקים מעלית בבנין מגורים יש צורך לקיים ישיבת דיירים וברוב של שני שליש לפחות מכל הדיירים, כאשר כל דירה נחשבת לקול אחד בלי קשר לכמות הנפשות. פעמים רבות השיקולים שמובילים את המתנגדים יהיו כלכליים אך לפעמים מדובר בהרס של שגרת החיים לתקופה ממושכת בה תוקם המעלית. מעלית דורשת הקמת פיר, שיפוץ של חדר המדרגות והרבה רעש שיהיה לאורך רוב שעות היממה ולכן ההתנגדות יכולה להיות מצד בעלי דירות מסוימים בעיקר בקומות הנמוכות.
·         בעלי דירות הקרקע לא ישתתפו בהקמת המעלית גם אם יסכימו. אין שום סיבה שאדם שלא עולה מדרגה אחת כדי להגיע לביתו, או שהקומה הראשונה של המעלית בכלל נמצאת מעל הדירה שלו, ישתתף בהוצאות.
·         במידה ויותר משני שליש מהדיירים הסכימו להקים את המעלית הם יכולים להתחלק ביניהם בעלויות כפי שהם רוצים והחוק מאפשר להם יד רחבה להחלטה. מי שלא השתתף בהקמת המעלית יוכל להשתמש בה אם ישתתף בהוצאות האחזקה אך זה משתנה ממצב למצב ומפסיקה לפסיקה.
האם ניתן להקים מעלית לטובת בעלי מוגבלויות?
המעלית משפרת משמעותית את איכות החיים ואת הנוחות בהגעה לכל דירה בין אם זו דירה בקומה השנייה או דירה בקומה הרביעית אך יש כאלו שהמעלית היא הרבה יותר מסתם נוחות אלא הכרח של ממש. נכים ובעלי מוגבלויות, מבוגרים וקשישים וכל אוכלוסייה אחרת שמבחינה פיזית לא יכולה לעלות כל כך הרבה מדרגות, יכולים למצוא את עצמם תלויים מאוד בהימצאותה של מעלית כך שמצבים כאלו לא תמיד צפויים ויכולים להיות המציאות ברגע אחד פתאומי של תאונה או מחלה. במצבים כאלו עדיין נדרש רוב והתחשבות בשאר הדיירים אך יש פתרונות אחרים כמו מעלות מדרגות שמבחינה בירוקרטית ופרקטית הרבה יותר פשוטים להקמה.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

מעליות ביתיות חיצוניות

מעליות לבניין פרטי